Tak for en spændende høringsperiode. Tak for et godt borgermøde i Ravnsborghallen. Tak for de mange gode høringssvar. Tak for en åben og ærlig snak med udviklerne bag Ravnsborg Enge.
Når man ser at fællesskabet skal bidrage med foreløbig 28 mio kr. til udvikling af 100 % private boliger er det naturligt, at fællesskabet også er med til at sætte rammer.
Her er der spændende, at udviklerne har arbejdet med en strategi for bæredygtigt byggeri. Da vi sidst havde lokalplanen i hænderne, sagde jeg, at vi ville holde et fast blik på, hvor meget af hensigtserklæringerne, der bliver realiseret i det færdige byggeri. Om vi får smæk for skillingen, som Lars Trier Mogensen ville sige. Det vil jeg gerne gentage.
Ravnsborg Enge har bragt en spændende debat herind i byrådssalen. Spørgsmålet om at spare på grundvandsressourcen og genbruge regnvand. Det er et fuldstændig legitimt krav, der kunne stilles af fællesskabet. At nyt byggeri bidrager til en udvikling, hvor vi bruger færre ressourcer I morgen, end vi gjorde i går.
Tak for de mange høringssvar, der påpeger netop den manglende sammenhæng mellem visioner og handling på det punkt. Særlig tak til Tiny Varigheden, der har kastet sig ind i debatten og dermed vist, hvorfor I bidrager til udviklingen og højner vores vidensniveau.
Debatten har ikke ført til at kravet bliver stillet i denne omgang. Det synes jeg er synd for de kommende familier, der ville kunne se frem til at spare 4000 kr. om året. Penge de i stedet kunne bruge på andre ting, men nu skal skylle i kloakken ligesom alle os andre.
Men debatten har bragt os sammen om det helt naturlige, nemlig at vandtaksterne i Køge Kommune naturligvis skal fremme genbrug og en bæredygtig udnyttelse af naturens ressourcer. Tiden er heldigvis ved at rinde ud for projekter, der ikke indarbejder bæredygtighed. I fremtiden er guldet i de grønne skove.
Og derfor vil vi stille det krav i langt højere grad fremover. Fordi vi ønsker at det skal være billigere at være borger i Køge Kommune. Fordi vi ønsker en reelt bæredygtig fremtid, der hvor der er smæk for skillingen. Og vi tager gerne ansvar for at rydde forhindringer af vejen, men har også det udgangspunkt at ansvaret ligger hos udviklerne for at bruge mulighederne.
Jeg glæder mig virkelig til at se projektet blive realiseret og ønsker tillykke med lokalplanen for den første etape.







