Genbrug af regnvand skal være krav for nye boliger

Regnvandsanlæg, hvor man genbruger regnvand, erstatter 1:1 drikkevand, og kan dække op til 30% af en families forbrug. I Danmark blev det lovligt i midten af halvfemserne og muligt at skrive ind i lokalplaner i 2007, altså for hhv. 30 og 20 år siden.

Og det er vigtigt at spare på vandet.

Det er indiskutabelt godt at nye boliger har regnvandsanlæg, så man ikke skyller vores rene drikkevand ud i toilettet.
Derfor har vi i udvalget lagt en linje, at vi i boligområder kræver regnvandsanlæg. En linje, vi kun i særlige tilfælde har fraveget, hvor konkrete forhold taler for det. En linje som byrådet hver gang har godkendt. Og der er ingen forhold, der taler anderledes i denne sag.

Energikrisen I 1979 betød at vi fik energikrav til bygninger. Ja, det koster at isolere. Men I dag står vi med en bygningsmasse, der kræver 20 gange mindre energi. Fordi bygninger står i 50 eller 100 år skal vi tænke frem.

Hvad koster rent vand? Koster det 14 kroner, som er det at trække det op. Koster det 70 kroner som er det at rense det igen? Når vi i dag udnytter ressourcen 275 % og altså forbruger langt mere end naturen producerer, skal man ikke være professor i markedsøkonomi for at forstå, at værdien af rent vand er langt, langt højere. Og den samfundsinteresse tager vi vare på med lokalplaner.

Rent drikkevand en gave, naturen giver os og et gode, vi deler ligeligt i samfundet. En gave og et gode vi har fået, og som vi også bør give til vores fremtidige generationer.
Derfor er det vigtigt, at vi konsekvent stiller krav om genbrug af regnvand. Så vi om 50 år står et andet sted, end vi gør i dag.

Derfor er det med beklagelse, at jeg ikke kan støtte den ellers gode lokalplan for Ravnsborg Enge.