Regnvandsanlæg, hvor man genbruger regnvand, erstatter 1:1 drikkevand, og kan dække op til 30% af en families forbrug. I Danmark blev det lovligt i midten af halvfemserne og muligt at skrive ind i lokalplaner i 2007, altså for hhv. 30 og 20 år siden.
Og det er vigtigt at spare på vandet.
Grundvandsressourcen udnyttes 275 % i dag, viser en ny rapport fra GEUS, der er Danmarks geologiske undersøgelser. Det betyder at vi bruger mere, end der bliver dannet. Altså at vores forbrug ikke er bæredygtigt.
Og hvad sker der, hvis vi løber tør for drikkevand? Vandhanen løber ikke tør fra den ene dag til den anden, som man skulle tro. Eksperterne siger, at vi vil se en langsomt dårligere drikkevandskvalitet. Flere pesticider. Flere salte. Mere nitrat, der allerede i dag koster 124 danskere livet, om året. Og så vil vi gå over til at rense havvand eller overfladevand og fravige den danske tradition, at vi kan drikke vores urensede grundvand.
Det er indiskutabelt godt at nye boliger har regnvandsanlæg, så man ikke skyller vores rene drikkevand ud i toilettet.
Derfor har vi i udvalget lagt en linje, at vi i boligområder kræver regnvandsanlæg. En linje, vi kun i særlige tilfælde har fraveget, hvor konkrete forhold taler for det. En linje som byrådet hver gang har godkendt. Og der er ingen forhold, der taler anderledes i denne sag.
Energikrisen I 1979 betød at vi fik energikrav til bygninger. Ja, det koster at isolere. Men I dag står vi med en bygningsmasse, der kræver 20 gange mindre energi. Fordi bygninger står i 50 eller 100 år skal vi tænke frem.
På samme måde må vi spørge os selv: Ønsker vi derfor om 50 år at stå med et højere eller lavere forbrug af drikkevand? Ønsker vi at udnytte ressourcen så hårdt, at vi skal acceptere pesticider, salt og nitrat i vandet. At acceptere, at vi skal rense vand for at drikke det.
Eller har vi bragt vores drikkevandsforbrug ned på et bæredygtigt niveau, hvor genbrug af regnvand er en del af løsningen?
Hvad koster rent vand? Koster det 14 kroner, som er det at trække det op. Koster det 70 kroner som er det at rense det igen? Når vi i dag udnytter ressourcen 275 % og altså forbruger langt mere end naturen producerer, skal man ikke være professor i markedsøkonomi for at forstå, at værdien af rent vand er langt, langt højere. Og den samfundsinteresse tager vi vare på med lokalplaner.
Rent drikkevand en gave, naturen giver os og et gode, vi deler ligeligt i samfundet. En gave og et gode vi har fået, og som vi også bør give til vores fremtidige generationer.
Derfor er det vigtigt, at vi konsekvent stiller krav om genbrug af regnvand. Så vi om 50 år står et andet sted, end vi gør i dag.
Derfor er det med beklagelse, at jeg ikke kan støtte den ellers gode lokalplan for Ravnsborg Enge.
Læs også Dagbladets omtale: https://www.sn.dk/art6296009/koege-kommune/nyhed/diskussion-om-anlaeg-til-regnvand-i-nyt-boligomraade-delte-byraadet/

