KV-kandidat opdager, at retssikkerhed koster penge

Konservative har med en aktindsigt vist, at Corona Camping har påført skatteyderne i Køge Kommune en ekstraudgift på over 200.000 kr. Det er fint, at de får det frem, selvom jeg personligt ikke synes det er det, sagen handler om.

Corona Camping har gang på gang benyttet sig af deres lovlige ret til at klage over kommunens afgørelser om at bringe den ulovlige helårsbeboelse på campingpladsen til ophør. Hvis virksomheden var drevet lovligt, var der ikke brug for den juridiske bistand. Og når en borger eller virksomhed klager, skal kommunen kunne argumentere juridisk forsvarligt. Det koster penge.

Alternativet ville være, at 1) kommunen ikke opfylder sin myndighedsrolle efter loven, eller at 2) kommunen handler uden den nødvendige juridiske rådgivning og dermed bringer borgernes retssikkerhed i fare.

Hvilket af 1 eller 2 foretrækker Konservative? Skal kommunen undlade at håndhæve loven, eller skal kommunen gøre det uden rådgivning og med risiko for at krænke borgernes retssikkerhed?