Køge Kommune er en gaskommune. Det kan være lidt svært at huske lige nu – men det har faktisk betydet nem og billig varme i mange, mange år. Men desværre også sort varme.
Fremtiden derimod – er grøn. Om 8 år skal danskernes opvarmning være stort set CO2-neutral.
Allerede da Folketinget i 2020 satte 70 % – målet og Klimarådet foreslog CO2-afgiften, stod det klart at sort energi ville blive dyr energi.
Den udvikling har energikrisen forstærket. Nu er der er tal, der peger på at borgerne i Køge Kommune skal betale 750 mio. kr. ekstra i varmeregning. Et astronomisk beløb. Nu ved vi, at grøn energi er sikker energi.
Derfor var det fremsynet, da Køge Kommune i 2013 fik lagt de første fjernvarmerør. Det kan vi nu bygge videre på.
For fjernvarme er fremtidens grønne varme. Det er her vi kan udnytte overskudsvarme fra industrien og datacentre. Her kan vi lagre varmen, når den billig. Det kan vi ikke i varmepumpen bag huset.
Og udfordringerne har også vist, at borgerne i Køge Kommune står sammen. I Vemmedrup, Bjæverskov og Ejby er borgerne ved at finde sammen i andels-fællesskaber for at få billig, grøn varme. Frivillige kræfter går forrest. Det er vores grønne helte.
Varmeplanlægningen er strøget øverst på den grønne dagsorden. I dag tager vi ikke det første skridt – men endnu et skridt. For vejen frem er energibesparelser og ny grøn varme med fjernvarme og varmepumper. For at det lykkes, kræver det en plan. Den varmeplan har vi nu udarbejdet og sender i høring.
