Først mente Venstre, at den ene halvdel af borgerne i Køge Kommune stod i vejen for en bedre fremtid for den anden. Nemlig de, der har valgt at bo til leje. Nu får beboerne i Tinggården i Herfølge, Ringen i Ølsemagle, Uglevænget i Ejby og alle de andre almene boligområder at vide, at de ”tiltrækker borgere med støttebehov” og at de er skyld i, ”at regnestykket ikke hænger sammen”. Det er polariserende, og det er syndebukspolitik, der sparker nedad.
Almene boliger er ikke noget, vi skal skamme os over. Som Folkeboliger spiller de en helt central rolle i dansk boligpolitik. Som Arbejderboliger understøtter de vores virksomheders vækst. Som Fællesskabsboliger for den brede befolkning understøtter de sammenhængskraft på tværs af sociale skel. Sygeplejersker, håndværkere, buschauffører, rengøringsassistenter og pensionister holder vores samfund kørende hver eneste dag. Det er noget, vi i Socialdemokratiet er stolte af og ikke noget, vi peger fingre ad.
Det er ikke alle, der har råd til at bo på Villavej, og boligpolitik skal ikke bruges til at sortere mennesker. Vi vil i stedet skabe ordentlige rammer for alle, der vælger at bo og arbejde i vores kommune.
Derfor er det naturligt at se på alle boligformer – også om det er muligt at bygge nye almene boliger, når vi skaber nye boligområder. Fordi de bidrager positivt. Fordi os, der bor her, har brug for boliger for alle.

