På en almindelig arbejdsdag er toget 7.05 fra Herfølge allerede pænt fyldt mod København. De fleste morgener følges vi derind. Og fra denne uge er det igen blevet lidt dyrere. Men prisstigningen opvejes af ikke at skulle sidde i køen af røde lygter, men passere den med 160 km/t.
Af Vibeke Kjøng Østergaard og Jonas Bjørn Whitehorn, byrådsmedlemmer (S)
Dødsspiral
I øjeblikket er den kollektive transport i en dødsspiral med stigende priser og faldende kvalitet. Det er afgørende at vende udviklingen. Vores borgmester har, sammen med borgmestrene i Stevns og Faxe netop henvendt sig til transportministeren og presset på for at få igangsat forundersøgelsen for etablering af dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord station. Det er hele forudsætningen for, at der kan komme til at køre flere tog. For der mangler simpelthen plads. Dobbeltspor ville også betyde at Østbanen kunne køre med flere tog. Det samme gælder spørgsmålet de perronudvidelser, der skal til for at indsætte længere tog og mindske trængslen.
Stevnsvejen
Det er vigtigt for alle i Køge, at så mange som muligt taget toget, så der bliver mindre biltrafik.
For siden 2007 er der kommet næsten 10.000 flere biler og varevogne på vejene i Stevns og Køge. Derfor er stevnsvejen også nødvendig. I øjeblikket betyder køen fra Stevns gennem Køge lange transporttider og omvejskørsel i store dele af kommunen.
Det skal vi have fundet en løsning på. I Socialdemokratiet er vi fortsat overbeviste om, at den sydlige løsning B/B-b ved Vallø storskov samlet set er den bedste for Køge kommune, for Stevns og for regionen overordnet set. Men vi må acceptere, at der er partier i byrådet, der stadig ser den nordlige løsning N mellem Hastrup og Herfølge som en mulighed, og derfor skal den også tages med i hele kommunens tilgang til sagen. Vi ser frem til borgermødet den 13. februar i Ravnsborghallen.
Elbusser giver klima og komfort
Om 14 dage ruller elbusserne ud på næsten alle linjer i Køge Kommune. De er rarere at køre i, de støjer stort set ikke, og de er en kæmpe gevinst for den grønne omstilling. Og så er de en lille smule billigere, hvilket helt konkret betød, at vi undgik endnu en besparelse på buslinjerne. Det er glædeligt, for nedskæringer rammer næsten altid landdistrikterne hårdest. Men på længere sigt er vi nødt til at se på, hvordan vi får kollektiv trafik til at hænge sammen for landsbyerne. Her kunne det være spændende at se på de erfaringer, der er med frivilligbusser og samkørsel som en del af den kollektive trafik.
