Foreslår adoption af vejkanter: Ville du smide affald ind til naboen?

Vejkanterne i Køge Kommune flyder med affald. Og borgerne er klar til at gøre noget ved det. Det viser den kæmpe opbakning til weekendens affaldsindsamling, arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening. Nu foreslår Jonas Bjørn Whitehorn (S), Mette Wigand Bode (V) og Thomas Kielgast (SF) en permanent ordning, hvor man kan adoptere og passe på en vejkant. For hvem ville smide affald ind til naboen?

Der flyder alt for meget affald langs vejene i Køge Kommune. Det kunne de to byrådsmedlemmer Jonas Bjørn Whitehorn (S) og Mette Wigand Bode (V) konstatere ved selvsyn, da de samlede over 200 kg affald ved Krageskoven for tre uger siden.

Og i denne weekend går frivillige ud og samler affald i naturen og vejkanterne i Søndre Havn, Nørremarken, Lammestrup og Stubberup, Tessebølle, Boholte, Ladager, St. Salby, Højelse, Ølby, Bjæverskov, Ølsemagle og mange andre steder i kommunen.

”I Køge kommune finder vi os ikke i, at affald fra bilvinduerne sviner naturen til. Der er en stigende bevidsthed om at affald både er grimt og skader naturen,” konstaterer Jonas Bjørn Whitehorn, der er imponeret over, hvor mange landsbyer, der deltager i årets affaldsindsamling.

”Efter DAGBLADET skrev om affaldsindsamlingen i Krageskoven er vi blevet kontaktet af mange borgere, der spørger om vi kan gøre mere,” fortæller Mette Wigand Bode.

Sammen med Thomas Kielgast (SF) tager de to politikere nu initiativ til et forslag om, at man kan adoptere en vejstrækning. Forslaget går ud på, at man samler affald efter behov og hjælper biodiversiteten på vej.

”Ingen ville smide affald over hækken ind til naboen, men i vejkanten er det åbenbart ok. Derfor foreslår vi, at man kan adoptere en vejstrækning i nærheden af, hvor man bor. Så passer man på den, det kan både være at samle affald og sikre biodiversitet. Og for at sende et signal til skov- og vejsvin, der kunne være fristet til at springe skraldespanden over, foreslår vi, at det bliver muligt at se, hvem der passer på vejkanten”, fortæller Mette Wigand Bode og Jonas Bjørn Whitehorn.

Målet er, at vejstrækningerne kan vise et smukt og blomstrende eksempel og få skov- og vejsvin til at tænke sig om en ekstra gang før affaldet ryger ud af bilvinduet.

Samtidig vil politikerne undersøge om de eksisterende ordninger, hvor foreninger samler affald kan styrkes. Det skal også give ny viden og inspiration, mener de.

”Vi håber også at vi kan invitere til aftener, hvor man kan lære mere om biodiversitet i vejkanten og udveksle erfaringer”, siger de.